Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou
2013 – 2017
team: | Petr Pelčák, Petr Uhrín, Marcela Uřídilová (vedoucí projektu) |
výtvarná díla: | socha / Jiří Středa, nástěnná malba / Hana Puchová |
investor: | soukromá osoba |
foto: | Filip Šlapal |
foto modelu: | David Židlický |
ocenění: | Finalista Ceny Rudolfa Eitelbergera 2019/Olomoucko |
Cena German Design Award 2020 | |
Nominace na Českou cenu za architekturu 2018 | |
stav: | realizace |
Rodinná kaple v podhůří Oderských vrchů, postavená svépomocí stavebníkem, je věnována památce jeho dědečka.
Do krajiny je vevázána umístěním na hřebenu – avšak nikoli na vrcholu – svahu na hraně lesa, zapojením do rytmu třešňové aleje při polní cestě, svojí osou hledící na východ na obec Osek s obydlím stavebníka a k vrchu Hostýnu. Vůči přírodě vystupuje přesnou geometrií svého těla určenou Le Corbusierovým Modulorem, jeho abstrahující bílou barvou a materialitou betonu šalovaného do kmenů stromů. Vertikální kanelování stavby dané otisky kmenů tvořících bednění lze vnímat jako motiv zasvěcený přírodě, avšak stejně tak jako základní motiv lidské kultury a odvěký sakrální symbol. Roseta východní fasády je „zasklena“ čirými a modrými skleněnými „kameny“, odpadem ze sklářských pánví, kladenými do ocelové mříže. Atmosféra vnitřního prostoru kaple je proměňována světlem, které se v průběhu dne i roku mění dle slunečního svitu a odrazu na hranách skleněných krystalů a zlacení klenby. Jeho stěny vymalovala Hana Puchová, sochu sv. Vendelína vytesal Jiří Středa. Zvon, který mohou kolemjdoucí rozeznít, odlila zvonařská dílna Tomášková – Dytrychová.