• Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /
  • Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou

    1 /

Kaple sv. Vendelína, Osek nad Bečvou
2013 – 2017

team: Petr Pelčák, Petr Uhrín, Marcela Uřídilová (vedoucí projektu)
výtvarná díla: socha / Jiří Středa, nástěnná malba / Hana Puchová
investor: soukromá osoba
foto: Filip Šlapal
foto modelu: David Židlický
ocenění: Finalista Ceny Rudolfa Eitelbergera 2019/Olomoucko
Cena German Design Award 2020
Nominace na Českou cenu za architekturu 2018
stav: realizace

 

Rodinná kaple v podhůří Oderských vrchů, postavená svépomocí stavebníkem, je věnována památce jeho dědečka.

Do krajiny je vevázána umístěním na hřebenu – avšak nikoli na vrcholu – svahu na hraně lesa, zapojením do rytmu třešňové aleje při polní cestě, svojí osou hledící na východ na obec Osek s obydlím stavebníka a k vrchu Hostýnu. Vůči přírodě vystupuje přesnou geometrií svého těla určenou Le Corbusierovým Modulorem, jeho abstrahující bílou barvou a materialitou betonu šalovaného do kmenů stromů. Vertikální kanelování stavby dané otisky kmenů tvořících bednění lze vnímat jako motiv zasvěcený přírodě, avšak stejně tak jako základní motiv lidské kultury a odvěký sakrální symbol. Roseta východní fasády je „zasklena“ čirými a modrými skleněnými „kameny“, odpadem ze sklářských pánví, kladenými do ocelové mříže. Atmosféra vnitřního prostoru kaple je proměňována světlem, které se v průběhu dne i roku mění dle slunečního svitu a odrazu na hranách skleněných krystalů a zlacení klenby. Jeho stěny vymalovala Hana Puchová, sochu sv. Vendelína vytesal Jiří Středa. Zvon, který mohou kolemjdoucí rozeznít, odlila zvonařská dílna Tomášková – Dytrychová.